dinsdag 5 oktober 2010

Book review: The Valley of Horses

The Valley of Horses (De vallei van de paarden) is geschreven door de Amerikaanse auteur Jean M. Auel en werd voor het eerst uitgegeven in 1982. Het maakt deel uit van de serie Earth`s Children (De Aardkinderen) en is het tweede deel uit deze serie.
De serie bestaat uit de volgende delen:

Deel 1: De stam van de holenbeer
Deel 2: De vallei van de paarden
Deel 3: De mammoetjagers
Deel 4: Het dal der beloften
Deel 5: Een vuurplaats in steen

Het is een boek over de oude historie en speelt zich rond de 30.000 jaar geleden af tegen het einde van de laatste ijstijd. Deze periode is ook wel bekend als het Weichselien. Het boek speelt zich af in Europa, in de gebieden die gedurende die periode niet bedekt waren met ijs en gletsjers.

Ayla maakt deel uit van de Cro-Magnon en groeit op bij een groep Neanderthalers, nadat ze verstoten is door haar eigen stam (de stam van de holenbeer). Nadat haar pleegmoeder sterft, gaat zij op zoek naar de Cro-Magnon (door de Neanderthalers "the others" genoemd).

Haar zoektocht brengt Ayla naar het noorden waar ze haar soortgenoten hoopt te vinden. Na een lange tocht komt Ayla moederziel alleen aan in een groene, afgeschermde vallei terecht. Ze ziet hier een kudde paarden grazen. Omdat ze bijna omkomt van de honger besluit ze op een merrie te jagen. Nadat zij deze heeft gedood om haar lichaam van nieuwe krachten te kunnen voorzien neemt ze de zorg van het veulen van de merrie op zich dat nu (ook) zonder moeder is.

Nadat het veulen wat groter is leert ze zichzelf paardrijden en gebruikt dit zodat ze opeens veel meer dingen kan doen met minder krachtinspanning. Ze vangt zelf ook een leeuwenwelpje waar ze zich ook over ontfermt. Er ontstaat een bijzondere band tussen paard, leeuw en mens.

Synchroom aan Ayla`s verhaal wordt het verhaal van Jondalar verteld, een jongen van de "Zelandoni" stam. Tezamen met zijn broer maakt hij een tocht naar het einde van de moederrivier (nu bekend als de Donau). Jondalar`s en Ayla`s paden kruisen elkaar. Twee mensen met verschillende achtergronden zorgt voor conflicten, maar beiden zijn op zoek naar gemeenschappelijke waarden en een gemeenschappelijke basis. De reizen die beiden maken zou dus ook mooi kunnen staan voor een geestelijke reis die beiden maken en die uiteindelijk ontaard in het vinden van een onderlinge balans.

De interactie tussen mens, dier en natuur in dit boek (en de rest van de serie). Zijn een aanrader. Het doden van de merrie zal voor paardenliefhebbers geen leuke passage uit het boek zijn, maar de context waarin het gebeurt en de natuurliefhebbende aard van Ayla geven een beter beeld van de sfeer van het boek. Een aanrader voor mensen die weg willen dromen naar een andere werkelijkheid.

Geen opmerkingen: